Powered By Blogger

9/21/2013

Telifon VS Pengguna







      Beliau diiktiraf sebagai pereka telefon bimbit pertama dan juga orang pertama yang membuat panggilan telefon bimbit yang mengagumkan orang awam di New York pada 3 April 1973. Panggilan tersebut ditujukan kepada pesaing beliau, ketua penyelidikan, Dr. Joel S. Engel, Bell Labs, sekaligus membuka mata pelbagai pihak dan menyebabkan peralihan pasaran fundamental teknologi dan komunikasi. Ini adalah kerana visi beliau untuk mewujudkan komunikasi peribadi tanpa wayar, berbeza dengan telefon selular kereta pada masa itu. Cooper kemudiannya mendedahkan bahawa beliau telah memperoleh inspirasi untuk melakukan penyelidikan telefon bimbit itu menerusi watak Captain Kirk yang menggunakan alat komunikasi yang dipanggil "communicator" dalam rancangan televisyen terkenal  Star Trek.

    Telefon merupakan suatu keperluan yang sememangnya diperlukan oleh manusia pada hari ini. Pengguna bukan saja mementingkan kualiti dan fungsi yang ada bahkan pengguna hari ini juga mementingkan jenama telefon itu sendiri. Jika dilihat daripada jenis dan saiznya sudah semestinya para pengguna memilih sesuatu yang memberikan keselesaan. Namun demikian para pengguna sering terlupa akan kesan yang mungkin dihadapi. Contohnya, masalah ingatan yang kurang baik, tindak balas yang perlahan terhadap masa dan membuat banyak kesilapan.

Oleh itu, kita sebagai pengguna teknologi canggih ni elok lah memahami terlebih dahulu cara penggunaannya dari buku panduan yang di bekalkan dan tidak terlampau obses dengan teknologi yang di bekalkan ini. Seterusnya agar tidak berlaku kesan yang tidak elok serta sebarang masalah di kemudian hari.


sekian..

4 ulasan:

Nisa berkata...

Tak pernah tahu tentang beliau. Thank you for sharing.

Mustika Pena berkata...

wlcome.... :) bila kita bnyk mncri makin bnyk yg kita akn rasa kita tak tahu... so MP gmbra sbb kita sling brkngsi ilmu pngrthuan...

Mustika Pena berkata...

apa2 hal thank jugk yea sbb mnyingah

Hoyaz berkata...

yup betul. Saya sokong. Tapi senang sy guna nokia je... =)

PERBEZAAN WARNA BUAH DAN KHASIAT NYA #Part 1 : Buah Naga @ Dragon Fruit

 Assallamualaikum dan jumpa kembali sahabat MP. Yep... MP kembali di tahun 2021 dan bila mana anda membaca "posting" ni bermakna a...